Powered By Blogger

Friday, May 20, 2011

KESETIAAN .

Assalamualaikum ..

hye , ney aku nak story . malam tadi sebelum mata aku nak lelap , aku pelik kenapa tetiba je aku teringat dekat dia . dia yang pernah hadir dalam hidup aku selama setahun lima bulan . urm , nampak macam sekejap . tapi sebagai orang yang melaluinya , itu adalah satu tempoh yang agak lama . tempoh yang cukup untuk aku kenal hati budinya . baik ke dia ? jahat ke dia ? semua boleh terjawap cuma dalam setahun lima bulan je .

tapi tu lah . tu cuma tinggal memori yang lepas . lagi di ingat lagi sakit . lagi perit . kalau di undurkan masa . sumpah aku cakap . aku tak kan sia-sia kan kejadian tu . kata orang , terlajak perahu boleh di undur , tapi terlajak kata ?? hmm ,  kesimpulan yang dapat aku simpul lagi ketatkan , dalam setiap hubungan tu perlulah ada KESETIAAN . kebetulan , masa aku tengah teringat kan dia , datang lah plak ilham dari abg ku . dia nak kan isi untuk tajuk blog nya . tapi di sebab kan tak ada isi nak di hurai kan , tajuk nya dapat ke aku dan terus menjadi ilham untuk aku sampai kan .


KESETIAAN .... apa makna nya tu ?? nak tahu ? g carik sendiri kat kamus dewan edisi ke empat . aku malas nak menyemak kamus waktu-waktu macam ney . HEHE . *buat muka gedik* . banyak pendapat mengatakan , kesetiaan ney penting untuk hubungan , hubungan apa ? hubungan sejenis ke ? ieeyuuu .. tak patut lah . LOL . haha . sepatutnya , setia perlu pada apa-apa jua jenis hubungan . sama ada hubungan KEKELUARGAAN , PERSAHABATAN , bah kan jugak , PERCINTAAN . tapi tak ramai yang tahu pasal ney . basiclly , orang pikir kesetiaan cuma perlu pada percintaan . salah tu ! dalam institusi kekeluargaan , kesetiaan di antara seorang suami kepada isteri , isteri kepada suami , anak kepada ibu , ibu kepada anak , dan sebaliknya lah . penting sangat sebenarnya . kalau tak de nilai kesetiaan dalam hubungan kekeluargaan , porak peranda lah keluarga .

macam tu juga dalam persahabatan . tapi ramai yang berpendapat , dalam persahabatan cuma perlukan pengorbanan , no ! it wrong .. memang lah dalam persahabatan , pengorbanan yang paling penting . tapi  kalau tak de kesetiaan pun tak guna jugak . contohnya lah : sorang kawan tu mintak kita senang bersama dia . siapa yang tak nak kn . tumpang senang kawan . tapi bila kawan kita tu susah dan dia mintak kita susah sama dengan dia . siapa yang nak ? betul tak ? *tapi aku tak eh . susah senang aku sama-sama dengan kawan aku . CEH~ hehe .. dari situ kita da perasan . memang kesetiaan tu penting untuk teruskan hubungan persahabatan .

okeyh , masuk bab percintaan . sebelum aku story panjang-panjang , honestly , aku memang pernah curang dengan kekasih aku yang dulu . aku sendiri tak sedar apa sebenarnya maksud KESETIAAN ney . yelaah , aku kan malas nak bukak kamus carik makna tu . hehe *buat muka gedik lg* . aku memang seronok masa dapat main-main kan perasaan pakwe aku dulu . aku langsung tak pikir hati dan perasaan dia . aku buat bodoh je dengan dia . kata maaf tak pernah aku cakap kat dia even tanda-tanda aku nak menyesal tak de langsung ! memang aku kejam waktu tu . patut lah dia kejam dengan aku sekarang ney *muka da sedih * hmm , berbulan aku tipu dia . mulut kata sayang , rindu .. tapi hati . tipu je semua tu . aku terlupa dengan janji aku pada dia untuk SETIA padanya sampai bila-bila . aku lupa segala pengorbanan dia . aku cuma pikir satu je -----> bila lah jantan ney nak berambus . sibuk je nak tahu pasal aku . huh ! jahatnya aku waktu tu . memang aku jahat !! tiba-tiba satu hari tu aku dapat satu berita yang cukup panas lagi hot . pakwe aku yang nombor dua tu CURANG dengan aku . dia ada betina lain . dia tipu aku . dia lupa janji dia pada aku nak sayang akuy sampai mati . dia tipu aku ! waktu tu aku menangis . aku sedih sangat . sampai hati dia buat aku macam ney . kenapa dia tak setia dengan aku ?? soalan tu lah yang sempat singgah dalam otak aku waktu tu . tapi tanpa aku sedar . aku pun curang ! aku tak setia dengan pakwe aku yang pertama tu . ohh ,, baru aku tahu betapa perit nya hati pakwe aku kalau dia dapat tahu aku tipu dia selama ney . sedih nya dia kalau tahu aku curang dengan dia . baru lah waktu tu aku sedar betapa pentingnya kesetiaan dalam hubungan percintaan . tapi aku terlambat . dah terlambat ! pakwe aku yang setia ney dah tahu perbuatan keji aku tu . macam yang aku sangka . da menangis . dia sedih dengan perbuatan aku . tersedu-sedu dia menangis sebab perbuatan aku yang dah cukup lukakan hati dia . tu lah kali pertama aku tengok sorang insan yang digelar lelaki MENANGIS kesedihan puncanya tak de kesetiaan dalam hubungan . masa tu , aku cuma mampu tengok dan lihat . apa aku nak buat lagi ?? dia merajuk bawa diri jauh dari aku . tapi dalam sedu dia , dia sempat pesan kat aku ---------> Sheda , kau tolong lah jangan buat orang macam ney . cukup lah aku orang pertama dan terakhir ko sakitkan .<---------


ye ! dia memang orang pertama dan terakhir aku sakitkan hatinya . baru lah aku sedar , setia tu penting sangat . lepas apa yang dah jadi , aku jadikan pengajaran dalam hidup aku . selama ney aku nampak perempuan je banyak setia dalam percintaan , tapi rupa-rupanya aku silap . lelaki pun sanggup berkorban setia demi orang yang dia sayang walaupun orang yang dia sayang tu tak de dengan dia .

Buat insan bernama MOHD FAIZAL B YAZID , abg lah orang pertama cyda pernah kenal , sangat lah setia orang nya . terima kasih da ajar macam mana nak setia even abg tak ajar pun sebenarnya .LOL * muka terharu* HAHA .  Buat si dia yang pernag menangis tu , thank a lot . ko memang manusia yang prihatin . i miss u syg :'(


sebelom aku say kbye , aku nak hadiah kan lagu ney pada sapa-sapa yang sudi membaca entry blog aku yang panjang menjela ney .
|
|
|
|
|
|
|
V





salam sayang dari ,
cydotaa :')